MISIUNEA PROGRAMULUI
Misiunea didactică:
- Activitatea didactică este orientată spre pregătirea viitorilor profesori în domeniul filosofiei şi al disciplinelor socio-umane, consultant etic în jurnalism, management, teatru, film, arte, publicitate etc. specialiştilor în comunicare şi mass-media, în concordanţă cu necesarul de specialişti în domeniile amintite, raportându-se, în primul rând, la judeţele din nord-estul ţării. În general, necesarul de specialişti în acest domeniu, este constant în ultima perioadă, impunându-se menţinerea dinamicii locurilor de admitere la această specializare.
- Obiective ale activităţii didactice :
- – proiectarea şi evaluarea activităţii didactice în spiritul orientărilor curriculare moderne, compatibile cu exigenţele învăţământului european;
- – diversificarea ofertei de discipline opţionale în vederea fundamentării unui curriculum centrat pe competenţe;
- – redimensionarea strategiilor de instruire în sensul centrării acestora pe subiectul învăţării;
- – implementarea unor noi structuri de învăţare eficientă având ca repere prioritare învăţarea cu ajutorul tehnologiilor moderne, a învăţa sa înveţi, învăţare inovatoare, învăţare/educaţie permanentă;
- – dezvoltarea mobilităţii cadrelor didactice şi studenţilor în aria academică europeană, prin programe Erasmus, Jean Monnet şi alte programe europene similare.
- – diversificarea ofertei de discipline opţionale în vederea fundamentării unui curriculum centrat pe competenţe;
- – redimensionarea strategiilor de instruire în sensul centrării acestora pe subiectul învăţării;
- – implementarea unor noi structuri de învăţare eficientă având ca repere prioritare învăţarea cu ajutorul tehnologiilor moderne, a învăţa să înveţi, învăţare inovatoare, învăţare/educaţie permanentă.
Misiunea de cercetare:
- Misiunea de cercetare ştiinţifică a programului de studii Filosofie constă în dezvoltarea unor cercetări ştiinţifice fundamentale în domeniul ştiinţelor umaniste. Priorităţile investigaţiilor filosofice în condiţiile civilizaţiei tehnogene şi manifestării problemelor globale ale contemporaneităţii, dezvoltarea metodelor de cercetare filosofice şi interacţiunea lor în etapa actuală de dezvoltare se constituie în repere prioritare în contextul misiunii ştiinţifice a specializării.
- Obiective de cercetare ştiinţifică :
- – înfiinţarea unor centre de cercetare (etică aplicată, filosofie politică, axiologie, etc.)
- – încurajarea programelor de cooperare transfrontalieră în domeniu
- – editarea publicaţiilor consacrate: Analele Universităţii Ştefan cel Mare, seria Filosofie şi discipline socio-umane şi revistele electronice recunoscute CNCSIS, ROCSIR, ROSLIR, ROPHIR;
- – realizarea unui program coerent de iniţiere şi implicare a studenţilor specializării în activitatea de cercetare ştiinţifică
- – dezvoltarea colaborării în domeniul cercetării ştiinţifice cu universităţi partenere: Universitatea din Braga-Portugalia, Poitiers-Franţa, Volgograd-Rusia
- – organizarea de manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale (colocvii, seminarii, workshopuri etc.)
- – creşterea numărului de proiecte de cercetare propuse şi finanţate prin granturi naţionale (PNCD II, CNCSIS, ANCS) cu teme prioritare în contextul naţional şi european de cercetare al domeniului;
- – realizarea unor diagnoze pe diferite dimensiuni ale vieţii sociale;
- – implicarea studenţilor specializării în activitatea de cercetare.
FIŞELE DISCIPLINELOR
Anul I
Introducere in filosofie |
Istoria filosofiei antice |
Logică generală |
Ontologie |
Filosofie medievală |
Istoria filosofiei romanesti |
Etica |
Axiologie |
Filosofia unificarii europene |
Filosofia istoriei |
Estetica |
Filosofia artei |
Filosofia culturii |
Anul II
Istoria filosofiei moderne |
Istoria filosofiei contemporane |
Metafizica |
Filosofie politica |
Practica de specialitate |
Fenomenologie |
Epistemologie |
Filosofia mintii |
Istoria si filosofia religiilor |
Stagiu de elaborare a lucrarii de licenta |
Antropologie filosofica |
Retorica |
Logica filosofica |
Logica simbolica |
Filosofia limbajului |
Hermeneutica filosofica |
COMPETENȚE
Competențe profesionale:
- Identificarea şi aplicarea adecvată a fundamentelor teoretice şi istorice ale filosofiei: presupoziții, principii, valori, etici, modalități de gândire şi practici .
- Ordonarea şi formularea de idei, teme şi probleme filosofice generale şi de ramură .
- Identificarea prin gândire critică (analiză şi evaluare logică) a punctelor tari şi slabe ale unor soluții, concluzii sau abordări alternative de probleme.
- Evidențierea cauzelor, principiilor şi semnificațiilor acțiunilor, experienței şi existenței umane
- Producerea/ proiectarea şi comunicarea de idei/cunoștințe filosofice .
- Medierea interumană şi interculturală prin identificarea, analiza şi soluționarea unor probleme interumane şi interculturale.
Competențe transversale:
- Abordarea în mod realist şi prin argumentare atât teoretică, cât şi practică a unor situații-problemă cu grad mediu de dificultate în vederea soluționării lor eficiente.
- Aplicarea tehnicilor de muncă eficientă într-o echipă multidisciplinară pe diverse paliere ierarhice.
- Autoevaluarea nevoii de formare profesională în scopul dezvoltării autonomiei personale, inserției şi adaptabilității la cerințele pieței muncii.