Premii la „SCIRE-ESSE” – Galați, 2025
- Premiul I la secțiunea Resurse Umane a fost obținut de Alexia-Maria BORȘ pentru lucrarea „Studiu de caz – Efectele programului de lucru flexibil asupra satisfacției și retenției angajaților”, sub coordonarea univ. dr. Sergiu-Lucian RAIU.
- Premiul I la secțiunea Asistență Socială i-a revenit Elenei BEJENARU pentru lucrarea „Violența invizibilă: hărțuirea femeilor în spațiul public. Studiu de caz în Suceava”, coordonată de univ. dr. Cristina-Viorica CORMOȘ.
- Premiul III la secțiunea Sociologie a fost acordat lui Emanuel BUTNARIU, absolvent de licență la specializarea Asistență Socială (2024) al facultății noastre și în prezent masterand la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, pentru lucrarea „Influența neoprotestantă în contextul dezvoltării comunitare”, sub coordonarea univ. dr. Cristina-Viorica CORMOȘ.
- Mențiune la secțiunea Resurse Umane a fost acordată Gabriela-Ștefania SMADICI pentru lucrarea „Motivarea angajaților în organizații private din Suceava”, realizată sub îndrumarea univ. dr. Sergiu-Lucian Raiu.
Conferința Națională „SCIRE-ESSE” – Galați, 2025
Studenții și absolvenții Facultății de Istorie, Geografie și Științe Sociale – prezență activă și onorantă
la Conferința Națională „SCIRE-ESSE” 2025 de la Galați
- La secțiunea Relații Internaționale și Studii Europene:
- Emanuel REBOȘAPCĂ și Nicolae STAVNIC (coord. univ. dr. Marin GHERMAN), cu lucrarea „Necesitatea unei armate a Europei în contextul politic internațional actual”;
- Valeria BOTNARI (coord. univ. dr. Vlad GAFIȚA), cu lucrarea „Identitatea Europeană în contextul neo-funcționalismului și comunitate imaginară”.
- La secțiunea Resurse Umane:
- Alexia-Maria BORȘ (coord. univ. dr. Sergiu-Lucian RAIU), cu lucrarea „Studiu de caz – Efectele programului de lucru flexibil asupra satisfacției și retenției angajaților”.
- Gabriela-Ștefania SMADICI (coord. univ. dr. Sergiu-Lucian RAIU), cu lucrarea „Motivarea angajaților în organizații private din Suceava”;
- Marius VELNICIUC (coord. univ. dr. Sergiu-Lucian RAIU), cu lucrarea „Discriminarea în spațiul muncii – forme, consecințe și soluții”.
- La secțiunea Asistență Socială:
- Elena BEJENARU (coord. dr. Cristina-Viorica CORMOȘ), cu lucrarea „Violența invizibilă: hărțuirea femeilor în spațiul public. Studiu de caz în Suceava”;
- Adriana CUȘNIR (ARGINT) și Ștefania Iuliana SCRIPNICIUC (coord. dr. Cristina-Viorica CORMOȘ), cu lucrarea „Integrarea tinerilor NEET’s în sistemul educațional și pe piața muncii”.
Ziua Mondială a Asistenței Sociale
Ziua Mondială a Asistenței Sociale
Conferința:
„Consolidarea solidarității intergeneraționale pentru o bunăstare durabilă”
28 și 29 martie 2025
În zilele de 28 și 29 martie 2025 la Universitatea ”Ștefan acela Mare” din Suceava a avut loc Conferința „Consolidarea solidarității intergeneraționale pentru o bunăstare durabilă” cu ocazia Zilei Mondiale a Asistenței Sociale. În prima zi a conferinței s-au derulat trei secțiuni: Secțiunea 1. Bunăstare durabilă prin instituții locale și organizații nonguvernamentale; Secțiunea 2. Lansare carte „Recurența abuzului și neglijării copilului. Analiza riscurilor și factorilor determinanți din perspectivă teoretică și aplicativă”, Editura Pro Universitaria, București, autor: Oana Lăcrămioara BĂDĂRĂU, Secțiunea 3. Concurs & Comunicări studențești. În a doua zi a conferinței s-a desfășurat: Secțiunea 4. Comunicări stiintifice.
Menționăm ca parteneri la prezentul eveniment: Colegiul Național al Asistenților Sociali, Sucursala Teritorială Suceava, Asociația Institutul pentru Parteneriat Bucovina, Suceava și Centrul de Cooperare Transfrontalieră UNIV. E.R-U.
Istoria în noile Planuri-Cadru. Analiză succintă și propuneri
Descarcă document pdf
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale
Istoria în noile Planuri-Cadru. Analiză succintă și propuneri
În ultimii 35 de ani am asistat la numeroase reforme ale sistemului educațional din România, unele dintre ele cu efecte negative. În urma acestora, am constatat o situaţie certă: în rândul disciplinelor studiate la gimnaziu și liceu, rolul Istoriei s-a deteriorat constant și sigur.
La 31 ianuarie 2025 a fost pus în dezbatere publică un nou proiect de reformă care privește, de această dată, doar învățământul liceal. Fără a intra în detalii, o primă observație este legată de dispariția Istoriei din trunchiul comun de la clasele a XI-a și a XII-a, de la profilul real. Cum, în mod firesc, această propunere a generat o vehementă reacție publică, Domnul Ministru Daniel David a precizat că, dimpotrivă, noile măsuri au menirea să consolideze rolul disciplinei Istorie.
Pentru că încă ne aflăm în perioada dezbaterii publice considerăm util să exprimăm punctul nostru de vedere. Cunoașterea istoriei naționale și încadrarea acesteia în cea universală este cheia de boltă a formării conștiinței civice la adolescenţi şi tineri. Nu putem fi de acord cu limitarea accesului elevilor la informaţiile absolut necesare prin plasarea Istoriei în trunchiul comun numai în cazul claselor a IX-a și a X-a. Traversăm o perioadă extrem de complicată la nivel internațional și se vorbește chiar despre un „al Doilea Război Rece”. Pe plan intern, recentele alegeri au condus la o situație inedită, care a creat condițiile ideale pentru propagarea teoriilor pescuitorilor în ape tulburi. Tânăra generație trebuie să înțeleagă realitatea şi provocările contemporane cu ajutorul școlii și nu doar prin intermediul platformelor de socializare şi al versiunilor oferite, aleatoriu, de o simplă căutare pe internet.
Referindu-ne la locul și rolul Istoriei în programele de la ciclul liceal, considerăm că numărul de ore alocat acesteia la toate clasele, respectiv câte o oră la clasele a IX-a și a X-a și nici o oră la clasele a XI-a și a XII-a este, categoric, periculos. De aceea, propunem alocarea în cadrul trunchiului comun a câte două ore de istorie pentru clasele a IX-a și a X-a și a câte o oră de istorie pentru clasele a XI-a și a XII-a.
Fără a îmbrăţişa abordarea etnocentristă, constatăm că intenţia de a reforma curricula vine în contradicție cu faptul că în orice stat democratic se studiază, în calitate de disciplină distinctă, istoria țării respective. De aceea, nu este firesc ca „Istoria românilor” să fie studiată doar prin intermediul unor „unități de învățare” topite în istoria universală.
Ca o posibilă alternativă, propunem realizarea unui manual de „Istoria românilor și a sud-estului european”, cu unități de învățare care să cuprindă o mai bună integrare a istoriei românilor în istoria europeană și mai ales cea sud-est europeană. Noua paradigmă ar conduce la o mai bună corelare a aspectelor de istorie a românilor cu cele de istorie europeană. Propunerea noastră constă în restructurarea curriculei, așa încât la clasele a IX-a și a X-a să se predea „Istoria universală”, iar la clasele a XI-a și a XII-a „Istoria românilor și a sud-estului european”.
În contextul în care educația și societatea contemporană se confruntă cu diferite provocări ultra-naționaliste, xenofobe și extremiste considerăm necesară abordarea complexă a intoleranței și genocidelor din Europa în cadrul unei discipline intitulate „Istoria genocidelor din Europa contemporană”, precum și a regimurilor politice totalitare în cadrul disciplinei „Istoria extremismelor în secolul al XX-lea”.
Pe aceste temeiuri, facem apel la factorii de răspundere și la profesioniștii care predau, cercetează și elaborează curricula pentru Istorie, să asigure acestei discipline locul meritat în noul Plan-Cadru de Învățământ, astfel încât, cunoscând trecutul, elevii să reuşească să înţeleagă şi să-și explice fenomenele complexe ale lumii contemporane, pentru a deveni cetățeni onești și responsabili.
3 februarie 2025
Read MoreD-na lect. univ. dr. Oana-Lăcrămioara Bădărău
D-na lect. univ. dr. Oana-Lăcrămioara Bădărău
Cu o experiență de peste 20 de ani în învățământ, duminică 2 februarie 2025, lect. univ. dr. Oana-Lăcrămioara Bădărău a susținut examenul pe postul de lector în cadrul Facultății de Istorie, Geografie și Științe Sociale, Departamentul de Științe Umane și Social-Politice din Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava. În prezența studenților specializării Asistență Socială, anul 3 și a comisiei de concurs, doamna Oana-Lăcrămioara Bădărău a prezentat tema Violența domestică: cauzalitate, factori de risc și teorii explicative. De-a lungul anilor, aceasta a susținut cursuri precum Asistența socială a familiei și copilului, Consiliere în asistență socială, Introducere în asistență socială ș.a., iar de 4 ani colaborează cu Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, unde la Specializarea Asistență Socială, atât la nivel de licență, cât și la masterat predă discipline precum: Abuz și violență domestică, Adopție și plasament familial, Managementul organizațiilor de asistență socială.
Lect. univ. dr. Oana-Lăcrămioara Bădărău a absolvit Facultatea de Filosofie (specializarea Asistență Socială) din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, în anul 1996, continuând cu studii Aprofundate „Acțiune socială și resurse umane” la aceeași universitate, în anul 2000. Atât pe parcursul anilor de studii, cât și ca specialist a beneficiat de mai multe burse, stagii de pregătire și vizite de lucru în Franța, Germania, Portugalia.
În anul 2012 a obținut titlul de Doctor în Sociologie cu lucrarea: „Protecția copilului abuzat. Servicii de sprijin și recuperare socială” la Universitatea de Vest din Timișoara. A redactat articole de specialitate și a participat la numeroase conferințe cu lucrări științifice în special din sfera asistenței sociale a familiei și copilului, asistenței sociale a persoanelor abuzate, sistemul de servicii sociale etc. De asemenea, a lucrat ca practician, dar și ca expert în echipe de cercetare interinstituțională sau de implementare a unor proiecte cu finanțare CNCSIS, PHARE, FSE-PODRU 2007-2013, UNICEF și UNFPA.
Stagiul de pregătire practică – specializările Resurse Umane și Asistență Socială
SPP - Specializarea Resurse Umane
SPP - Specializarea Asistență Socială
Expoziție inedită de păpuși realizate de femeile deținut de la Penitenciarul Gherla
Expoziție inedită de păpuși
realizate de femeile deținut de la Penitenciarul Gherla
Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava găzduiește expoziția „Povești croșetate – Mesaje din inimă. Firul vieții: Păpuși și gânduri din penitenciar”, un eveniment ce pune în valoare lucrările realizate de femeile private de libertate din Penitenciarul Gherla. Această inițiativă aduce o perspectivă inedită asupra reintegrării sociale prin artă și terapie ocupațională.
Miercuri 20 noiembrie, ora 16:00 a avut loc vernisajul expoziției: „Povești croșetate – mesaje din inimă. Firul vieții: Păpuși și Gânduri din Penitenciar”.
Expoziția este compusă din păpuși realizate prin tehnica de croșetat „Amigurumi” și sunt făcute de către femeile deținut din Centrul Terapeutic „Lotus” al Penitenciarului Gherla (jud. Cluj). Atelierul de croșetat a fost inițiat în 2019 de către doamna Mihaela Bălăi, educator și inspector principal de poliție penitenciară, fiind unic în sistemul penitenciar din România.
Scopul expoziției este de a sensibiliza comunitatea universitară, de a stimula discuții pe teme legate de reintegrarea socială a persoanelor private de libertate, precum și de a promova creativitatea și abilitățile deosebite ale acestor femei. Alături de păpușile croșetate, expoziția cuprinde și fragmente ale unor scrisori scrise de femeile deținut către studenții specializării Asistență Socială, anul 3 care studiază disciplina Asistența Socială a Delincvenților și Asistența Socială în Probațiune. Studenții vor răspunde acestor scrisori creându-se astfel o punte între studenți și femeile private de libertate.
La vernisaj au participat Prof. univ. dr. Florin Pintescu, Decan Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale, Conf. univ. dr. Cristina Cormoș, coordonator program studiu Asistență Socială și trei consilieri de probațiune din cadrul Serviciului de Probațiune Suceava: Andreea Bucaciuc, Boșintă Cătălin și Alexandriuc Georgiana. Evenimentul a fost moderat de lect.univ. dr. Sergiu Raiu, consilier sociolog Centrul COACH-USV.
Cercetările și rezultatele indică faptul că persoanele aflate în perioada de executare a unei măsuri sau pedepse privative de libertate – care participă la astfel de activități – își îmbunătățesc starea de spirit, modalitatea de relaționare interpersonală, își dezvoltă şi exersează deprinderi artistice, își stimulează capacitățile cognitive şi creativitatea. De altfel în multe dintre testimonialele trimise de deținute studenților acestea mărturisesc că activitatea de croșetat le-a dat un sentiment de pace, încredere și relaxare pentru că nu mai au timp să se gândească la lucruri care le tulbură. Prin croșetat s-au vindecat de anxietate.
Expoziția este realizată sub egida Centrului COACH-USV în parteneriat cu Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale (FIGSS), cu sprijinul studenților de la specializarea Asistență Socială și este expusă în perioada 18-30 noiembrie 2024 în Atrium Corp E la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, str. Universității nr. 13.
Workshop Dialoguri și dezbateri cu tinerii ocrotiți în sistemul de protecție socială
WORKSHOP
„Dialoguri și dezbateri cu tienrii ocrotiți în sistemul de protecție socială:
nevoi, temeri, idealuri“
Lansare carte – dr. Liviu Mihăileanu
Lansarea a două volume pe tema adopției „Născuți din inimă” și „Comoara pierdută”
de dr. Liviu Mihăileanu la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
Luni, 11 noiembrie, de la ora 10:00, în sala E129, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava a avut loc lansarea a două volume pe tema adopției: „Născuți din inimă” o cercetare care abordează componenta sociologică și cartea „Comoara pierdută” care explorează aspectele teologice ale adopției, semnate de dr. Liviu Mihăileanu.
Evenimentul a fost organizat de Centrul de Orientare, Asociere și Consiliere în Cariera de Cercetător (COACH-USV), în colaborare cu Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale.
La eveniment au participat reprezentanți ai următoarelor structuri: din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Suceava, doamna Gabriela Prundel, șef Birou Adopții și Postadopții și doamna Luminița Vasiliu, șef Serviciul de Asistență Maternală, doamna Pintilie Mihaela asistent social la Asociația „Iochebed” Suceava, doamna Simona Burlica, asistent social la Asociația „Lumină Lină” și Protopopiat 2 Suceava și domnul Sergiu Macovei – pastor in cadrul Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea.
În sală au fost prezenți doamna Conf. univ. dr. Cristina Cormoș, coordonatoarea programului de studiu Asistență socială, precum și studenți de la specializările asistență socială, resurse umane, psihologie și filologie. De asemenea a luat cuvântul și un părinte adoptator care a împărtășit din experiența parcurgerii procesului de adopție și adaptarea copilului adoptat în noua familie.
Evenimentul a fost moderat de lect. univ. dr. Sergiu-Lucian Raiu, cadru didactic la Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale, consilier sociolog în cadrul COACH-USV.
💡💡COACH-USV, singurul centru de orientare în cariera de cercetător din Regiunea N-E, își propune promovarea rezultatelor cercetării în rândul publicului larg și al comunităților locale, pentru a ilustra importanța cercetării în dezvoltarea socială și economică a comunității.
📚📍În volumul Născuți din inimă, autorul explorează provocările adopției în România, de la criza orfanilor din perioada postdecembristă, până la realitățile adopției în prezent, abordând barierele și stereotipurile care încă împiedică implicarea cetățenilor în aceste procese esențiale. În topul motivelor invocate se numără teama de birocrația excesivă, lipsa de conștientizare a subiectului, necunoașterea procesului de adopție și plasament și absența sprijinului familial.
📚✨Liviu Mihăileanu este tatăl adoptiv al doi copii, experiența adopției determinându-l să se implice activ în acest domeniu. A înființat Asociația „Tzuby’s Kids”, pentru a sprijini adopția și plasamentul familial în România. Totodată, el este președintele Alianței „România Fără Orfani” și membru al boardului asociației World Without Orphans Europe. Pasiunea pentru adopție și dorința de a înțelege profunzimea dimensiunilor ei l-au determinat să realizeze o teză de doctorat în teologie, cu un accent special pe implicarea comunităților creștine în acest domeniu. Cercetarea a inclus atât instrumente sociologice, cât și analiză istorică, biblică și exegetică a conceptului de adopție. Teza de doctorat a fost ulterior publicată în două volume distincte: Născuți din inimă (care abordează componenta sociologică) și Comoara pierdută (care explorează aspectele teologice ale adopției).