Proiectul RENT pentru dezvoltarea competențelor tutorilor care însoțesc tinerii în exil
După un an de muncă colaborativă, mai multe resurse sunt acum accesibile în Open Access. Acestea formează baza pe care se construiește în prezent platforma de învățare colaborativă, la care vor avea acces voluntarii și profesioniștii care însoțesc tinerii în exil în 2025. Aceștia vor găsi multiple resurse educaționale pentru a-și consolida abilitățile, care vor fi recunoscute prin emiterea unei insigne deschise.
Despre proiect?
Tutorii voluntari care însoțesc tinerii adulți în exil pe teritoriile europene provin din contexte diferite și constituie un grup intergenerațional. De la tineri studenți la seniori, toți au în comun dorința de a sprijini tinerii exilați aflați în situații vulnerabile. Responsabilitatea lor este grea: să faciliteze o mai bună incluziune a tinerilor pe teritoriul european. Pornind de la observarea lipsei unui sistem de sprijinire a tutorilor și de consolidare a competențelor acestora, precum și a necesității de a recunoaște/îmbunătăți aceste competențe, partenerii de proiect au dorit să-și reunească expertiza complementară pentru a construi și dezvolta un spațiu digital de resurse online articulate direct cu cadrul de competențe dezvoltat cu participarea tutorilor. Bazându-se pe diferitele etape ale proiectului și pe spațiul digital al resurselor educaționale, apare treptat o comunitate de tutori europeni, contribuind la consolidarea angajamentului civic al tutorilor cu tinerii din exil.
Resurse disponibile
Puteți accesa aici raportul de prezentare a analizei nevoilor tutorilor identificate în cadrul unui sondaj realizat în Franța și România în rândul a 80 de tutori și 17 actori interesați de proiect. Datele colectate au furnizat elementele de bază pentru Cadrul de competențe, accesibil aici.
Înainte de construirea cadrului de referință, partenerii au propus un articol despre conceptul de competențe pentru reprezentare comună. Pentru a face schimb în timpul dezbaterilor, puteți acces aici acest articol. Acest pas important a făcut posibilă continuarea procesului de analiză a activităților tutorilor.
Curriculumul de formare a fost dezvoltat pe baza macro și micro abilităților identificate în cadru, și accesibil aici; reprezintă un punct de sprijin pentru identificarea resurselor digitale care vor fi disponibile pe platforma de învățare colaborativă în 2025.
Un parteneriat bogat și structurat
Parteneriatul este un obiectiv major al proiectului nostru. Acesta reunește diferite expertize și perspective, consolidează calitatea spațiului digital dedicat tutorilor, asigurând în același timp sustenabilitatea acestuia. Se caracterizează prin diversitatea sa; am semnat un acord cu Fundația Paris-Saclay, care pune la dispoziția proiectului platforma sa digitală: o soluție inovatoare adaptată unei game largi de tutori.
Pe lângă acest parteneriat tehnic și educațional, am semnat un acord cu Asociația Ucrainenilor din România, care a contribuit la reflecția asupra situației tinerilor din exil și la diseminarea proiectului RENT în România până în regiunea Bucovinei, lângă granița cu Ucraina.
În cele din urmă, mai multe ONG-uri care lucrează cu tinerii în exil au fost asociate în Franța și România. Doi dintre ei vor experimenta și testa resursele online de pe platforma de învățare pe parcursul anului 2025.
Crearea unui ecosistem colaborativ pentru perioada post-proiect
Pentru a anticipa sustenabilitatea platformei digitale și dezvoltarea acesteia, am semnat, de asemenea, un acord de parteneriat cu Maison des Réfugiés de Paris din Franța, care va găzdui ultima întâlnire transnațională a proiectului RENT și simpozionul asociat pe tema “Provocări și inovații pentru a sprijini tinerii în exil”, la care vor participa tutorii, tineri în exil, scriitori în exil, academicieni…
Ne vedem pe 17 octombrie 2025! Conferința este deschisă tuturor.
Jacqueline BERGERON
Articolul poate fi citit pe platforma EPALE