Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale

  • Acasă
    • Website vechi
  • Despre noi
    • Misiune și obiective
    • Documente FIG
    • Conducerea Facultății
    • Consiliul Facultății
    • Departamente
      • Departamentul de Geografie
      • Departamentul de Științe umane și social-politice
    • Școala doctorală
    • Parteneri
  • Programe academice
    • Programe de licență
      • Asistență socială
      • Geografie
      • Geografia turismului
      • Istorie
      • Relații internaționale și studii europene
      • Resurse umane
    • Programe de licență (ID)
      • Geografie (ID)
      • Geografia turismului (ID)
    • Conversie profesională
      • Istorie
      • Filosofie (conversie profesională)
    • Programe de masterat
      • G.I.S. și planificare teritorială
      • Managementul relațiilor internaționale și al cooperării transfrontaliere
      • Managementul serviciilor sociale și de securitate comunitară
      • Turism și dezvoltare regională
      • Istorie: permanenţe, interferenţe şi schimbare
      • Etică aplicată şi auditul eticii în organizaţii
    • Doctorat
    • Responsabili de programe
  • Admitere
  • Studenți
    • Anunțuri
    • Structura anului universitar 2024-2025
    • Îndrumători de an (2024-2025)
    • Orare
    • Programare online – eliberare acte de studii
    • Criterii specifice burse
    • Situația școlară
    • Mobilități Erasmus
    • Învățământ la distanță
    • Taxe de școlarizare
    • Finalizare studii
      • Listă lucrări licență/absolvire/disertație
      • Metodologie licență/absolvire/disertație
      • Comisii examen finalizare studii Licenta si Disertatie, sesiunile iulie, septembrie 2024 și februarie 2025
      • Îndrumar privind redactarea și prezentarea lucrării de licență
    • Ghidul studentului
    • Regulamente
    • Raport de evaluare a cadrelor didactice
  • Cercetare
    • Centre de cercetare
      • Centrul de Cooperare Transfrontalieră
      • Centrul de Cercetare de Geografie Aplicată
    • Manifestări ştiinţifice
      • Simpozionul Internaţional Calitatea Mediului şi Utilizarea Terenurilor
      • Conferința științifică internațională Atmosfera și Hidrosfera – 2024
      • Simpozionul Internațional al Studenților Geografi
      • Evenimente
    • Reviste
      • Annals of Philosophy, Social and Human Disciplines
      • Codrul Cosminului
      • Georeview
    • Proiecte
    • Resurse
      • Arhiva cartografică
      • Licenţe software
      • Geoportal USV
    • Proiect Erasmus+ RENT
    • Școala de vară RISEGO – 2024
    • JCR 2021
  • Perfecționare
    • Gradul I
    • Gradul II
  • Învăţământ la distanţă
    • GENERALITĂŢI
    • Programe de Studii
      • Geografie (ID)
      • Geografia turismului (ID)
    • ORAR ID
    • Biblioteca Virtuală
    • Admitere FIG
    • Structura anului universitar 2023-2024
    • Structura anului universitar 2024-2025
    • GHIDURI
    • Materiale publicitare ID
    • Anunturi Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale
    • Absolvire / Finalizare studii
      • Metodologie examen de licență
      • Îndrumar privind redactarea și prezentarea lucrării de licență
    • Managementul Calităţii FIG
      • Program de management al calităţii 2020 – 2021
      • Program de management al calităţii 2021 – 2022
    • Platforma e-Learning
  • Contact
  • Acasă
    • Website vechi
  • Despre noi
    • Misiune și obiective
    • Documente FIG
    • Conducerea Facultății
    • Consiliul Facultății
    • Departamente
      • Departamentul de Geografie
      • Departamentul de Științe umane și social-politice
    • Școala doctorală
    • Parteneri
  • Programe academice
    • Programe de licență
      • Asistență socială
      • Geografie
      • Geografia turismului
      • Istorie
      • Relații internaționale și studii europene
      • Resurse umane
    • Programe de licență (ID)
      • Geografie (ID)
      • Geografia turismului (ID)
    • Conversie profesională
      • Istorie
      • Filosofie (conversie profesională)
    • Programe de masterat
      • G.I.S. și planificare teritorială
      • Managementul relațiilor internaționale și al cooperării transfrontaliere
      • Managementul serviciilor sociale și de securitate comunitară
      • Turism și dezvoltare regională
      • Istorie: permanenţe, interferenţe şi schimbare
      • Etică aplicată şi auditul eticii în organizaţii
    • Doctorat
    • Responsabili de programe
  • Admitere
  • Studenți
    • Anunțuri
    • Structura anului universitar 2024-2025
    • Îndrumători de an (2024-2025)
    • Orare
    • Programare online – eliberare acte de studii
    • Criterii specifice burse
    • Situația școlară
    • Mobilități Erasmus
    • Învățământ la distanță
    • Taxe de școlarizare
    • Finalizare studii
      • Listă lucrări licență/absolvire/disertație
      • Metodologie licență/absolvire/disertație
      • Comisii examen finalizare studii Licenta si Disertatie, sesiunile iulie, septembrie 2024 și februarie 2025
      • Îndrumar privind redactarea și prezentarea lucrării de licență
    • Ghidul studentului
    • Regulamente
    • Raport de evaluare a cadrelor didactice
  • Cercetare
    • Centre de cercetare
      • Centrul de Cooperare Transfrontalieră
      • Centrul de Cercetare de Geografie Aplicată
    • Manifestări ştiinţifice
      • Simpozionul Internaţional Calitatea Mediului şi Utilizarea Terenurilor
      • Conferința științifică internațională Atmosfera și Hidrosfera – 2024
      • Simpozionul Internațional al Studenților Geografi
      • Evenimente
    • Reviste
      • Annals of Philosophy, Social and Human Disciplines
      • Codrul Cosminului
      • Georeview
    • Proiecte
    • Resurse
      • Arhiva cartografică
      • Licenţe software
      • Geoportal USV
    • Proiect Erasmus+ RENT
    • Școala de vară RISEGO – 2024
    • JCR 2021
  • Perfecționare
    • Gradul I
    • Gradul II
  • Învăţământ la distanţă
    • GENERALITĂŢI
    • Programe de Studii
      • Geografie (ID)
      • Geografia turismului (ID)
    • ORAR ID
    • Biblioteca Virtuală
    • Admitere FIG
    • Structura anului universitar 2023-2024
    • Structura anului universitar 2024-2025
    • GHIDURI
    • Materiale publicitare ID
    • Anunturi Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale
    • Absolvire / Finalizare studii
      • Metodologie examen de licență
      • Îndrumar privind redactarea și prezentarea lucrării de licență
    • Managementul Calităţii FIG
      • Program de management al calităţii 2020 – 2021
      • Program de management al calităţii 2021 – 2022
    • Platforma e-Learning
  • Contact

Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale

  • Acasă
    • Website vechi
  • Despre noi
    • Misiune și obiective
    • Documente FIG
    • Conducerea Facultății
    • Consiliul Facultății
    • Departamente
      • Departamentul de Geografie
      • Departamentul de Științe umane și social-politice
    • Școala doctorală
    • Parteneri
  • Programe academice
    • Programe de licență
      • Asistență socială
      • Geografie
      • Geografia turismului
      • Istorie
      • Relații internaționale și studii europene
      • Resurse umane
    • Programe de licență (ID)
      • Geografie (ID)
      • Geografia turismului (ID)
    • Conversie profesională
      • Istorie
      • Filosofie (conversie profesională)
    • Programe de masterat
      • G.I.S. și planificare teritorială
      • Managementul relațiilor internaționale și al cooperării transfrontaliere
      • Managementul serviciilor sociale și de securitate comunitară
      • Turism și dezvoltare regională
      • Istorie: permanenţe, interferenţe şi schimbare
      • Etică aplicată şi auditul eticii în organizaţii
    • Doctorat
    • Responsabili de programe
  • Admitere
  • Studenți
    • Anunțuri
    • Structura anului universitar 2024-2025
    • Îndrumători de an (2024-2025)
    • Orare
    • Programare online – eliberare acte de studii
    • Criterii specifice burse
    • Situația școlară
    • Mobilități Erasmus
    • Învățământ la distanță
    • Taxe de școlarizare
    • Finalizare studii
      • Listă lucrări licență/absolvire/disertație
      • Metodologie licență/absolvire/disertație
      • Comisii examen finalizare studii Licenta si Disertatie, sesiunile iulie, septembrie 2024 și februarie 2025
      • Îndrumar privind redactarea și prezentarea lucrării de licență
    • Ghidul studentului
    • Regulamente
    • Raport de evaluare a cadrelor didactice
  • Cercetare
    • Centre de cercetare
      • Centrul de Cooperare Transfrontalieră
      • Centrul de Cercetare de Geografie Aplicată
    • Manifestări ştiinţifice
      • Simpozionul Internaţional Calitatea Mediului şi Utilizarea Terenurilor
      • Conferința științifică internațională Atmosfera și Hidrosfera – 2024
      • Simpozionul Internațional al Studenților Geografi
      • Evenimente
    • Reviste
      • Annals of Philosophy, Social and Human Disciplines
      • Codrul Cosminului
      • Georeview
    • Proiecte
    • Resurse
      • Arhiva cartografică
      • Licenţe software
      • Geoportal USV
    • Proiect Erasmus+ RENT
    • Școala de vară RISEGO – 2024
    • JCR 2021
  • Perfecționare
    • Gradul I
    • Gradul II
  • Învăţământ la distanţă
    • GENERALITĂŢI
    • Programe de Studii
      • Geografie (ID)
      • Geografia turismului (ID)
    • ORAR ID
    • Biblioteca Virtuală
    • Admitere FIG
    • Structura anului universitar 2023-2024
    • Structura anului universitar 2024-2025
    • GHIDURI
    • Materiale publicitare ID
    • Anunturi Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale
    • Absolvire / Finalizare studii
      • Metodologie examen de licență
      • Îndrumar privind redactarea și prezentarea lucrării de licență
    • Managementul Calităţii FIG
      • Program de management al calităţii 2020 – 2021
      • Program de management al calităţii 2021 – 2022
    • Platforma e-Learning
  • Contact
  • Acasă
    • Website vechi
  • Despre noi
    • Misiune și obiective
    • Documente FIG
    • Conducerea Facultății
    • Consiliul Facultății
    • Departamente
      • Departamentul de Geografie
      • Departamentul de Științe umane și social-politice
    • Școala doctorală
    • Parteneri
  • Programe academice
    • Programe de licență
      • Asistență socială
      • Geografie
      • Geografia turismului
      • Istorie
      • Relații internaționale și studii europene
      • Resurse umane
    • Programe de licență (ID)
      • Geografie (ID)
      • Geografia turismului (ID)
    • Conversie profesională
      • Istorie
      • Filosofie (conversie profesională)
    • Programe de masterat
      • G.I.S. și planificare teritorială
      • Managementul relațiilor internaționale și al cooperării transfrontaliere
      • Managementul serviciilor sociale și de securitate comunitară
      • Turism și dezvoltare regională
      • Istorie: permanenţe, interferenţe şi schimbare
      • Etică aplicată şi auditul eticii în organizaţii
    • Doctorat
    • Responsabili de programe
  • Admitere
  • Studenți
    • Anunțuri
    • Structura anului universitar 2024-2025
    • Îndrumători de an (2024-2025)
    • Orare
    • Programare online – eliberare acte de studii
    • Criterii specifice burse
    • Situația școlară
    • Mobilități Erasmus
    • Învățământ la distanță
    • Taxe de școlarizare
    • Finalizare studii
      • Listă lucrări licență/absolvire/disertație
      • Metodologie licență/absolvire/disertație
      • Comisii examen finalizare studii Licenta si Disertatie, sesiunile iulie, septembrie 2024 și februarie 2025
      • Îndrumar privind redactarea și prezentarea lucrării de licență
    • Ghidul studentului
    • Regulamente
    • Raport de evaluare a cadrelor didactice
  • Cercetare
    • Centre de cercetare
      • Centrul de Cooperare Transfrontalieră
      • Centrul de Cercetare de Geografie Aplicată
    • Manifestări ştiinţifice
      • Simpozionul Internaţional Calitatea Mediului şi Utilizarea Terenurilor
      • Conferința științifică internațională Atmosfera și Hidrosfera – 2024
      • Simpozionul Internațional al Studenților Geografi
      • Evenimente
    • Reviste
      • Annals of Philosophy, Social and Human Disciplines
      • Codrul Cosminului
      • Georeview
    • Proiecte
    • Resurse
      • Arhiva cartografică
      • Licenţe software
      • Geoportal USV
    • Proiect Erasmus+ RENT
    • Școala de vară RISEGO – 2024
    • JCR 2021
  • Perfecționare
    • Gradul I
    • Gradul II
  • Învăţământ la distanţă
    • GENERALITĂŢI
    • Programe de Studii
      • Geografie (ID)
      • Geografia turismului (ID)
    • ORAR ID
    • Biblioteca Virtuală
    • Admitere FIG
    • Structura anului universitar 2023-2024
    • Structura anului universitar 2024-2025
    • GHIDURI
    • Materiale publicitare ID
    • Anunturi Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale
    • Absolvire / Finalizare studii
      • Metodologie examen de licență
      • Îndrumar privind redactarea și prezentarea lucrării de licență
    • Managementul Calităţii FIG
      • Program de management al calităţii 2020 – 2021
      • Program de management al calităţii 2021 – 2022
    • Platforma e-Learning
  • Contact
februarie 3, 2025

Istoria în noile Planuri-Cadru. Analiză succintă și propuneri

Descarcă document pdf

 
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale
 

Istoria în noile Planuri-Cadru. Analiză succintă și propuneri

 

În ultimii 35 de ani am asistat la numeroase reforme ale sistemului educațional din România, unele dintre ele cu efecte negative. În urma acestora, am constatat o situaţie certă: în rândul disciplinelor studiate la gimnaziu și liceu, rolul Istoriei s-a deteriorat constant și sigur.

La 31 ianuarie 2025 a fost pus în dezbatere publică un nou proiect de reformă care privește, de această dată, doar învățământul liceal. Fără a intra în detalii, o primă observație este legată de dispariția Istoriei din trunchiul comun de la clasele a XI-a și a XII-a, de la profilul real. Cum, în mod firesc, această propunere a generat o vehementă reacție publică, Domnul Ministru Daniel David a precizat că, dimpotrivă, noile măsuri au menirea să consolideze rolul disciplinei Istorie.

Pentru că încă ne aflăm în perioada dezbaterii publice considerăm util să exprimăm punctul nostru de vedere. Cunoașterea istoriei naționale și încadrarea acesteia în cea universală este cheia de boltă a formării conștiinței civice la adolescenţi şi tineri. Nu putem fi de acord cu limitarea accesului elevilor la informaţiile absolut necesare prin plasarea Istoriei în trunchiul comun numai în cazul claselor a IX-a și a X-a. Traversăm o perioadă extrem de complicată la nivel internațional și se vorbește chiar despre un „al Doilea Război Rece”. Pe plan intern, recentele alegeri au condus la o situație inedită, care a creat condițiile ideale pentru propagarea teoriilor pescuitorilor în ape tulburi. Tânăra generație trebuie să înțeleagă realitatea şi provocările contemporane cu ajutorul școlii și nu doar prin intermediul platformelor de socializare şi al versiunilor oferite, aleatoriu, de o simplă căutare pe internet.

Referindu-ne la locul și rolul Istoriei în programele de la ciclul liceal, considerăm că numărul de ore alocat acesteia la toate clasele, respectiv câte o oră la clasele a IX-a și a X-a și nici o oră la clasele a XI-a și a XII-a este, categoric, periculos. De aceea, propunem alocarea în cadrul trunchiului comun a câte două ore de istorie pentru clasele a IX-a și a X-a și a câte o oră de istorie pentru clasele a XI-a și a XII-a.

Fără a îmbrăţişa abordarea etnocentristă, constatăm că intenţia de a reforma curricula vine în contradicție cu faptul că în orice stat democratic se studiază, în calitate de disciplină distinctă, istoria țării respective. De aceea, nu este firesc ca „Istoria românilor” să fie studiată doar prin intermediul unor „unități de învățare” topite în istoria universală.

Ca o posibilă alternativă, propunem realizarea unui manual de „Istoria românilor și a sud-estului european”, cu unități de învățare care să cuprindă o mai bună integrare a istoriei românilor în istoria europeană și mai ales cea sud-est europeană. Noua paradigmă ar conduce la o mai bună corelare a aspectelor de istorie a românilor cu cele de istorie europeană. Propunerea noastră constă în restructurarea curriculei, așa încât la clasele a IX-a și a X-a să se predea „Istoria universală”, iar la clasele a XI-a și a XII-a „Istoria românilor și a sud-estului european”.

În contextul în care educația și societatea contemporană se confruntă cu diferite provocări ultra-naționaliste, xenofobe și extremiste considerăm necesară abordarea complexă a intoleranței și genocidelor din Europa în cadrul unei discipline intitulate „Istoria genocidelor din Europa contemporană”, precum și a regimurilor politice totalitare în cadrul disciplinei „Istoria extremismelor în secolul al XX-lea”.

Pe aceste temeiuri, facem apel la factorii de răspundere și la profesioniștii care predau, cercetează și elaborează curricula pentru Istorie, să asigure acestei discipline locul meritat în noul Plan-Cadru de Învățământ, astfel încât, cunoscând trecutul, elevii să reuşească să înţeleagă şi să-și explice fenomenele complexe ale lumii contemporane, pentru a deveni cetățeni onești și responsabili.

 
3 februarie 2025
D-na lect. univ. dr. Oana-Lăcrămioara BădărăuPrevious Post
Zilele Universității - Program Sesiune Științifică • ediția a XXV-aNext Post

STUDENȚI

  • Orare
  • Organizaţii Studenţeşti
  • Serviciul social
  • Taxe și tarife
  • Acte de studii
  • Plata taxei de studii
  • Wireless USV
  • Alumni

CANDIDAȚI

  • Programe de studiu
  • Student pentru o zi
  • Consultații Bacalaureat
  • Hartă campus
  • Facilități USV
  • Timp liber

Contact

Adresa: Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
Str. Universitatii 13, 720229 Suceava, Romania
Telefon: +40 330 101 130,
Interior secretariat: 511, 513
Interior decanat: 512
Mobil: 0724016233
(între orele 8.00-16.00)(fără SMS)
Email: secretariat.fig@usm.ro
  Facebook / FIG